Algemene gegevens

De Moto Guzzi V50 Nato was de opvolger van de Triumph’s T3A die het Nederlandse leger vanaf 1966 tot midden jaren ‘80 gebruikt hebben. De Guzzi kreeg de voorkeur boven de BMW R45 vanwege de betere rijeigenschappen in het veld. Er zijn er ruim 1300 van geleverd in twee versies: de KMAR versie met beenkappen en kuip en de “gewone” versie. De Guzzi’s worden momenteel vervangen door KTM’s.

De Guzzi V50 werd voor het militaire werk fors aangepast. Het vermogen werd daardoor teruggebracht tot 34 Pk. De veranderingen bestonden uit het monteren van andere cilinderkoppen met kleinere kleppen, kleinere carburateurs en andere zuigers voor een lagere compressie. Daarnaast kreeg de motor ook een kortere eindoverbrenging. Het resultaat? Een robuust motorblok maar een relatief lage topsnelheid. Bij 7000 toeren rijdt de motor een kleine 110 (echte) km/u. Het verbruik bij gemengd gebruik is 1:16 en bij 7000 toeren op de snelweg 1:19. (Bron; R. Jongeling)

 

De V50 Nato volgens Wikipedia:

De V 50 NATO werd in 1981 aangeschaft voor ordonnans- en marechaussee-taken bij de Koninklijke Landmacht als vervanger van de Triumph 3TA. Een van de eisen van het leger was een cardanaandrijving i.v.m. het onderhoud. Door deze eis kwamen twee europese merken in aanmerking voor de uitgebreide testfase. Dit waren de Moto Guzzi V50 en de BMW R45. Uiteindelijk viel de keuze op Moto Guzzi. De V 50 III motorfietsen werden hiervoor wel aangepast: het uiterlijk was dat van de oudere V 50, uiteraard in olijfgroen gespoten en al het chroom was vervangen door matzwarte lak. De machine werd voorzien van oorlogsverlichting, andere cilinderkoppen met kleinere kleppen en een lagere compressieverhouding en de 24 mm carburateurs van de V 50. Om de versnellingen met al deze beperkingen niet te “lang” te maken werd de gearing korter. Tevens werd er een kick-starter gemonteerd. Er werden 1314 machines gekocht. De machine werd voorzien van twee grote in Nederland geproduceerde valbeugels en twee sterke lederen koffers van de Brabantse firma “De Buffel”. Voor dienstplichtige Marechaussees werd een toerruit met canvas onderflappen gemonteerd. Ook de rijinstructeurs kregen aanvankelijk deze ruit. Rond 1994 werden deze ruiten vervangen door een Nederlandse JS 980 S toerkuip, ontwikkeld door Jos Schurgers. In april 2004 werd de V 50 NATO’s afgelost door 115 KTM LC 4 400 LS-E’s. De KTM’s zijn ingedeeld bij 11 Luchtmobiele Brigade en doen daar niet alleen dienst als ordonnansmotoren, maar worden ook ingezet voor bv verkenningen. Bij de Koninklijke Marechaussee werden de V 50’s vervangen door BMW K1100’s.

 

Klik hier voor de technische gegevens.