Algemene gegevens

De Moto Guzzi V50 Nato was de opvolger van de Triumph’s T3A die het Nederlandse leger vanaf 1966 tot midden jaren ‘80 gebruikt hebben. De Guzzi kreeg de voorkeur boven de BMW R45 vanwege de betere rijeigenschappen in het veld. Er zijn er ruim 1300 van geleverd in twee versies: de KMAR versie met beenkappen en kuip en de “gewone” versie. De Guzzi’s worden momenteel vervangen door KTM’s.

De Guzzi V50 werd voor het militaire werk fors aangepast. Het vermogen werd daardoor teruggebracht tot 34 Pk. De veranderingen bestonden uit het monteren van andere cilinderkoppen met kleinere kleppen, kleinere carburateurs en andere zuigers voor een lagere compressie. Daarnaast kreeg de motor ook een kortere eindoverbrenging. Het resultaat? Een robuust motorblok maar een relatief lage topsnelheid. Bij 7000 toeren rijdt de motor een kleine 110 (echte) km/u. Het verbruik bij gemengd gebruik is 1:16 en bij 7000 toeren op de snelweg 1:19. (Bron; R. Jongeling)

 

Klik hier voor de technische gegevens.